Anyway, malam ni is like the finale for the P Ramlee month kot....kat Astro Ria tayang Konsert Di Manakan Ku Cari Ganti and kat Astro Citra (yang ni korang kena langgan la kalo nak) diorang tayang P Ramlee The Musical.... P Ramlee was born in 1929 and passed away in 1973 at the age of 44 years....muda lagi tu....but I remembered from either TV show or something I read back then that during his last years it was quite sad.....bila tengok balik the musical tu....I learnt that he has to compete against the radio and TV phenomenon, pop yeh-yeh (tiba-tiba rasa benci dengan L Ramlie dan Jeffrydin boleh?) and he was even boo-ed during one of his public performances kat stadium mana entah...Saloma pulak has to sing in night clubs in KL to make ends meet....sedih kan....ada hikmahnya Allah menjemput dia pergi lebih awal...it must have been a hard fall for him....he was on top of the world, and suddenly within a span of few years jadi macam tu, kena treat macam apa je....yelah crowd kat Malaysia ni bukan boleh harap sangat....tengokla apa jadi dengan industri muzik and perfileman kita....memang susah nak ada penyokong......P Ramlee, like other genius artistes (macam Van Gogh, Beethoven) lived their lives to a sad ending....bila dah mati baru orang nak mengenang-ngenang.....those titles awarded to him are all awarded post-humously....and I don't know where do the royalties from his songs are going to....anak kandung dia yang boleh diharap, Nasir P Ramlee dah meninggal and si Sazali pulak adalah buruh DBKL (if I'm not mistaken)...
Anyway, this is the last song that P Ramlee wrote.....sedeyyy woooo.....I'm putting the lyrics in here....nak dengar lagunya, just google or find it at YouTube.....fikiran saya terganggu selepas dengar lagu itu and hence gigih mencari charger laptop so that I can google it up and write about it.....
Air Mata di Kuala Lumpur
Airmata di Kuala Lumpur
Jatuh berkecai hancur berderai
Jatuh berkecai hancur berderai
Putus kasih yang tak ku duga
Dikau pergi tak tinggal pesan
Hancur musnah impian mulia
Istana ku bina menjadi pusara
Gelaplah pasti masa hadapan
Jiwaku merayau utara dan selatan
Hidup sudah tiada beerti
Zahirku hidup hai batinku mati
Remuk redam hatiku hancur
Airmata di Kuala Lumpur
Oh sedihnya..... Al-Fatihah.
some FAQs about P Ramlee at this link ---> CLICK
Aku menangis tidak terhingga



No comments:
Post a Comment