make my day :)

Wednesday, June 19, 2013

Fasal Pasal

Aku memang suka cari pasal.

Nak buat benda susah-susah je.

Masa kat sekolah, elok² join Pandu Puteri, aktiviti 1-2 kali seminggu, petang² boleh buat homework, lepak, tidur, basuh baju etc aku tak nak. Gigih tukar join brass band ingat nak main euphonium sebab senior dia baik, tapi sebab masa tu tak tau nama benda alah tu euphonium, maka aku telah TERmain trombone (sampai sekarang). Ambik kau, dapat senior garang, kena hukum junjung instrument, kena jerit dengan akak-akak singa, practice siang malam pagi petang, bibir jadi tebal tanpa suntikan kolagen...

Masa kat uni, orang berebut nak ambik subjek tambahan yang senang dapat A, tapi aku ambik yang susah sebab (a) perasaan ingin tahu, (b) I just like challenges and (c) sense of satisfaction kalau tiba² aku dapat A or A-, I ended up getting B+ jer, tapi itulah yang highest di dalam kelas itu.

Elektif luar fakulti pun sama, instead of ambik beramai-ramai dengan housemate / coursemate / sedara-mara, aku pegi amik ELF sorang-sorang....dahlah kelas dia malam-malam habis lambat, belum tentu lagi still ada bas untuk balik, pastu mostly ca ya nun alif....di sinila aku mempraktikkan aku punya soft skills untuk buat kawan, and occasionally a ride back to Vista after class...

Company yang aku kerja sekarang pun adalah first company that I applied too. Banyak orang fikir susah especially sebab nak kena buat essay bagai dalam application form tu, aku pun fikir susah sebab aku bukan scholar and result pun cukup syarat je untuk apply. But at the same time, I know that I want to start my career in a big company because these companies don't need me to be experienced, possess my own transport, to be one of their scholars or speak Mandarin for a start. So what I did was I spent 6 months thinking on my answers before I submit my application form. I took the time to figure out apa yang company ni cari sebenarnya and plan my answers. Of course, to be able to do that I started planning my applications a year before I graduate (control freak, but all I was thinking was to get a job ASAP to help my parents).    --> I always share this when I come to campuses and talk to the students; one of them who got hired even came to me and told me how these words affected him...huhuhu makcik banggo

Even dah kerja pun aku saja nak menyusahkan diri, ambik heavy responsibility sebab nak all the fame and glory sorang² konon....hambik kau, bila screw up, walaupun sikit semuanya di atas batu jemala me, myself and I jugak.

Sometimes I wish I can live a simple life, but then I realized that simple is actually subjective. What other people refer as simple might be dead boring to me. Simple, for me is to be simply me (and not meddle with other people's lives).

Susah pun subjektif, sebab aku tau benda-benda ni tak senang, so at times I have to be creative and innovative in order to survive. Think about how to get things done with minimal effort and planning.

So here I am, finding myself on the tortuous path again. I feel good about it, but the future is not really up to us to see. The best thing to do is to keep praying for guidance and to have a strong heart and determination to make it work.

KEEP CALM and CRUSH some CANDIES!!!

Roger and out.


**1 day closer

No comments:

Related Posts with Thumbnails